my2cent

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2009

Otränad är nog bara förnamnet

Av Kjell - 19 oktober 2009 18:25


Det finns de som är grymt tränade, skapligt tränade, normalt funtade, otränade, grymt otränade & sen så är det tydligen jag, skräckexemplet.

Har sedan några veckor tillbaka för vana att åka till det lokala badhuset & simma 2ggr i veckan, inget överdrivet, bara simmar så mycket jag hinner på ca 30min, längre än så har jag inte tålamod till.


De senaste 2 vändorna jag varit där så har jag fått "håll" när jag simmat, wtf, när man simmar, hur illa är det ställt egentligen börjar man då undra, röker för lite?


Förra gången jag simmade & fick håll viftade jag bara bort det men så hände det idag igen, efter ca 15min (typ 500m).

Nu är jag en vän av Google & började söka orsaker och vad man kunde göra åt det & hittade följande:

1) Syrebrist 

2) Det finns tydligen blodreserver i mjälten & när man anstränger sig mycket pressas det ut i blodomloppet, när mjälten dras ihop för att blodet skall ut är det är smärtan man känner då det som kallas "håll"

3) Kramp i diafragman


Nu har jag funderat på det här en stund & syrebrist låter som en rimlig anledning, syret transporteras av blod så en kombination av 1 & 2 låter i mina ögon rimligt.

Tänkte tillbaka en smula till när jag började simma, hur tempot såg ut då & hur det är nu, det går fortfarande inte fort & jag simmar endast bröstsim men ändå så har jag kapat tiden för 25m ganska mycket egentligen, kom på det när jag nyss läste det jag skrivit hittills.

Nu avslöjar jag hur långsam jag är men skitsamma, när jag var & simmade första gången så tog det ca 50sek att ta mig 25m om jag tog i lite.

När jag simmade förra gången pressade jag ner tiden till ca 35sek & då hade jag simglasögon, plaskade febrilt & såg förmodligen inte klok ut, det tempot orkar jag dock inte så länge.

Om jag räknade rätt, vilket inte är säkert med tanke på att hålla räkningen inte är min starka sida i vattnet så simmade jag på 15min ca 500m vilket ger en snittid på 45sek/25m (svenska rekordet är 100m på ca 65sek, jisses hur bråttom kan man ha egentligen?).

Om man på detta lägger till att jag inte har en susning om andningsteknik när man simmar & urusel kondis så verkar syrebrist vara en rimlig orsak.


Vad skall man nu göra åt det här, andas pucko tänker ni hemma i soffan & så långt har jag också kommit, andas faktiskt just nu.   :)

Att man skall krama en sten när man får håll är populärt bland löpare, tror inte det är så lämpligt när man simmar så det som återstår är nog att tänka på andningen, komma på en bra teknik som funkar för mig eller fråga någon som kan, men är inte det för enkelt, risken finns att de frågar hur fort det går & det vill jag gärna undvika...


Nu när jag tänker efter så kallas det nog kramp när man simmar, skit samma.

/Kjell

 
 
Sussi

Sussi

24 oktober 2009 13:42

Du är inte ensam om att vara ett skräckexempel när det gäller att träna!! Eller rättare sagt du är inte ens i närheten av mig.. Jag tränar inte alls för tillfället. Du kommer i alla fall iväg och simmar!! Räknas att gå till bilen som motion!!??

Kram

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kjell - 19 oktober 2009 21:49

  Ni som inte svarat på min undersökning, gör det eller lämna eran e-post adress så skall jag skicka instruktioner på hur ni skall straffa er själva, vore hyggligt om ni också skrev ner era topp 3 fobier.   /Kjell ...

Av Kjell - 14 oktober 2009 19:49

Nu är det dags att snöa in lite, spekulera, fundera & Googla. Vad är det då som är ämnet för detta gigantiska snöfall, vad skall vridas & vändas ut o in tills det bara finns smulor kvar för de som skall ta upp samma ämne, jo det skall jag tala ...

Av Kjell - 13 oktober 2009 14:26

Lite lustigt vad man kan hitta, googlade på något helt annat.     Du är fri och kan göra allt du vill utan att ständigt visa hänsyn till en partner. Du behöver aldrig mer ha dåligt samvete! Du slipper ligga vaken på natten för att någon pr...

Av Kjell - 12 oktober 2009 21:53

  Om man läser en blogg där något inte står rätt till, vad 17 skall man göra, för inte hittar man på sånt här?   http://my-saving-angel.bloggagratis.se/   Inte bra!! /Kjell ...

Av Kjell - 12 oktober 2009 19:04

  Det finns viktiga, mindre viktiga & märkliga saker att uppröra sig över. Viktigt: Tex. Världssvält, krig & våran miljö. Mindre viktigt: I sammanhanget blir det tex finanskris & brottslighet. Märkliga saker: Brynäs vann, Djurgården forlorade...

Presentation


Det finns en Gästbok, skriv. :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du en eller flera sexleksaker hemma?
 Ja, 1st (kvinna)
 Ja, fler än 1 (kvinna)
 Nej (kvinna)
 Tänker köpa inom kort (kvinna)
 Är du inte klok människa (kvinna)
 Ja, 1st (man)
 Ja, fler än 1 (man)
 Nej (man)
 Tänker köpa inom kort (man)
 Är du inte klok människa (man)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009
>>>

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år

Lite blandat


Skapa flashcards